פעם הייתה מן בדיחה כזאת , 'קודם הייתה ישיבת מערכת ב'הארץ' ואחר כך ישיבת ממשלה'. אומנם זו בדיחה אך היא לא רחוקה מהמציאות. התקשורת עד לפני 20 שנה הייתה מגדל השן. אנשים במערכות העיתון וברוממה קיבלו את ההחלטות איך ל'חנך' את ציבור. בל נשכח ש'מבט' נהנתה אז מ-80 אחוז רייטינג, לעומת כל תוכנית היום שלא מגיע לחצי מזה.
היום החוקים השתנו. אמצעי התקשורת מאוד קשובים לצרכנים שלהם. העיתונים ומהדורות החדשות עורכים סקרים יומיים ובודקים בדיוק מהקהל שלהם אהב ומה לא. רייטינג, רייטינג, רייטינג. זהו שם המשחק. כל מה שסנסציוני עם קורטוב של צהוב הולך. נושאים צהבהבים למרות חשיבותם הציבורית שולית מצליחים לדחוק נושאים יותר חשובים הצידה. למה? כי מעשי סדום ונגיעה באיברים מוצנעים של ילדים מביאים רייטינג.
אז איך עסק או עמותה יכול לעשות יחסי ציבור לקדם עצמו בתקשורת תחרותית יותר מתמיד. הנה כמה טיפים וטכניקות שרלוונטיות להתנהלות מול התקשורת של היום:
תחשוב כמו מו"ל - אחת הטעויות של של ארגונים: עסקים ועמותות היא שהן באות לתקשורת בגישה של ל'ידע את הציבור'. כן יכול להיות שהעבודה שלהם חשובה, טובה, אפילו מצויינת, אבל את הציבור ובעיקר את התקשורת זה לא מעניין. לפני כמה ימים ישבתי עם בעלים של חברה גדולה לאחסון (אחסון אמיתי לא וירטואלי). הוא ציין בפני שלו יש את המתקנים הכי איכותיים בארץ ושאצלו השירות הכי טוב. אמרתי לו בסדר אני בטוח שאתה עושה יופי של עבודה ובאמת יש לך עסק מצויין ומצליח, אבל למה שאנשים ירצו לקרוא על זה אלא אם תגיד שמקום שלך מצויין לאחסון חלקי הגופות שביתרת (לא באמת הצעתי לו את זה אבל משהו דומה). בקיצור כמו שאתה כבעל עסק או מנהל שיווק חושב איך תייצר הכי יותר לקוחות אתה צריך לחשוב איזה סיפור על העסק שלך ייצר הכי הרבה קוראים.
עזבו את הקומוניקטים - אנשי יחצ, דוברים ולקוחות עדיין רואים בקומוניקט (הודעה לעיתונות) ככלי מרכזי לעבודת יחסי הציבור. אלה הם שטויות. עיתונאים מופגזים במאות ואלפי קומוניקטים כל יום, את רובם הם בכלל לא קוראים ואפילו לא פותחים את המייל. תמיד עדיף לדבר עם העיתונאי ולהציע לו הסיפור. אם הוא מעוניין אפשר לשלוח לו תקציר בכמה משפטים לא יותר שמסביר למה הסיפור שלך ראוי. רק אם הוא מגיב ונשמע רציני שווה לכתוב ידיעה שתראה בדיוק איך שאתם רוצים. לא לכתוב שזו 'הודעה לעיתונות' אלא רק חומר רקע.
תרדו ממסיבות העיתונאים - ישנם לקוחות שעדיין חושבים שמסיבות עיתונאים עובדות. זו טעות מרה. עיתונאים מוזמנים לעשרות מסיבות עיתונאי ואלא אם כן יש לכם משהו ממש חשוב עדיף לא לקיים מסיבה. ברוב המקרים עדיף להזמין מספר מוצמצם של עיתונאים לארוחת צהריים דשנה מאשר להזמין 30 למסיבת עיתונאים.
בקיצור כדי להשיג יחסי ציבור היום צריך לחשוב רייטינג. איזה סיפור אתה יכול לייצר שיביא את העסק שלך לתקשורת?
הכותב שותף במשרד ביט תקשורת בוטיק " + "r" + "nיחסי ציבור בלתי רגילים